بازگشت به طبیعت - قله ی شاهوار
قله ی شاهوار

از دی که گذشت ، هیچ از او یاد مکن        فردا که نیامده است ، فریاد مکن

بر نامده و گذشته ، بنیاد مکن                     حالی خوش باش و عمر بر باد مکن

"خیام نیشابوری در نهصد سال پیش "        " اکهارت تول ، هم اکنون "

صعود قله   :   قله ی شاهوار ، بلندترین قله ی استان سمنان در البرز شرقی

ارتفاع قله : 3900 m

مسیر قله : مسیر جنوبی ، قطار زرشک  ( البته اکثرا از مسیر غربی ، روستای تاش بالا،با زمان چهار ساعت صعود می کنند .)

روزاول : از قطار زرشک تا چشمه ی پری خوانی با ارتفاع  2943 m ، محل شب مانی ، 3/5    ساعت

روزدوم : از چشمه ی پری خوانی تا قله ،   ساعت

تعداد همنوردان :  27 نفر (  10 خانم و 17 آقا )

کل مسافت طی شده :  21 km

شرح برنامه :

روز جمعه  94/2/25  ساعت  5:30  از جلوی منزل حاج آقای اسکناسی ، نیشابور را به قصد صعود قله ی شاهوار ترک می کنیم.

برای صبحانه ، آقا و خانم فراهینی بلغور خوش مزه ای را تدارک دیده بودندکه پس از خارج شدن از شهر ، در کنار پمپ بنزینی توقف کردیم و آش داغ را نوش جان کردیم . واقعا عالی بود و چسبید .

هنوز ظهر نشده بود که به بسطام رسیدیم و باید ناهار را این جا می خوردیم . کسی گرسنه نبود ولی چاره ای هم نداشتیم تا آماده شدن مقدمات ، کمی زمان به کمکمان آمد و پس از یک ساعتی استراحت و ناهار در مسیر جاده ی توسکستان به راه افتادیم.

بعد از یک ربعی ، وارد دومین جاده خاکی  که کنار آن ساختمانی با پشت بام آبی رنگ که در دست احداث بود شدیم. یک ربع هم ، طول کشید تا به کلاته ی قطار زرشک رسیدیم. نیم ساعتی زمان داده شد تا کوله ها را آماده کنیم و بالاخره در ساعت  13 : 30  کوهپیمایی ما آغاز شد.

به سمت شمال و در خلاف جهت رودخانه به راه افتادیم . در دو سوی رودخانه ، بوته های بزرگ زرشک با گل های زردشان ، زیبایی طبیعت را به چشمانمان هدیه می داد ند. در نیشابور در این فصل زرشک ها خوشه دارند و من حالا می فهمم چرا به این منطقه قطار زرشک می گویند.

پس از مسیری که همراه زرشک ها هستیم ، به سمت غرب پیش می رویم و دوباره تصویر زیبای دیگری از طبیعت .گون هایی درشت با گل های صورتی و بنفش در دشت سبز رنگی که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد گون هایی که ارتفاع بیشتر آنها تا بالاتر از بالاتنه ی ما می رسد و عرضشان تا حدود سه الی چهار متری.

همین طور درختان ارس استوار که در این دشت پراکنده اند .

بعد از دوساعت ، به چشمه ای در میان نی زار ها رسیده و استراحت کوتاهی داریم . هوا ابری است ونسیم خنکی نیزما را همراهی می کند . مسیرمان را در جهت شمال ادامه داده تا در ساعت 17  به چشمه ی پری خوانی با ارتفاع  2934 M   می رسیم . چشمه ای که آب بسیار سرد وخنکی دارد . اولین بار که دستی بر آب می زنی ، صدایت را بلند می کند .

چادرها را بر پا می کنیم  . وزش باد شدیدتر شده و هوا کم کم سرد می شود . کوهی که روبروی چشمانمان هست ، شبیه قله ی تیغ اره ی نیشابور می باشد . قله پیدا نیست ، پشت این کوه تیغه ای پنهان شده و قرار است صبحی دیگر برای دومین بار بر فرازش بایستم. من و داوود زودتر از بقیه شام می خوریم ولباس های گرممان را می پوشیم و درمیان صدای هیاهوی باد و  بچه ها می خوابیم.

صبح ساعت 5  همه به جز چهارنفر به سمت قله به راه می افتیم . ابتدا همه با هم هستیم .ولی بعد ...نمی دانم چرا مردان گروهم این قدر عجولند . شاید آن هایی که زودتر به قله می رسند چیزی نصیبشان می شود که ما نه ؟؟؟به  هرحال خیلی ها  به این اوضاع عادت کرده اند.

هوا سوز سردی دارد . نوک انگشتان دستان و پاهایم از شدت سرما حس غریبی دارند . منتظریم تا خورشید انوار طلایی اش را به جنگ سرما بفرستد . با رسیدن به آبگیر، و دیدن آفتاب بالای یال ،خوش حال می شویم . اما به ناگاه باد بسیار سرد و تندی غافلگیرمان می کند. دیگر به گرم شدن فکر نمی کنم و پذیرای این سرما می شوم.

به قله نزدیک شده ایم و صدای فریادهمنوردانمان را می شنویم و این باعث شادی همراهانم می شود . تازه گرم شده ایم .از کنار برفچالی می گذریم و قله را می بینیم که دوستانمان درحال فرود هستند و با نیم ساعت تاخیر از آنان ، در ساعت 9  بر فراز قله ی شاهوار با ارتفاع 3900 m  می ایستیم.

بعد از کمی استراحت و خوردن صبحانه ، برمی گردیم . ساعت 11  به چادرها رسیده و پس از جمع کردن چادرها ، از چشمه ی سرد پری خوانی آبی برمی داریم و به سمت پایین می رویم . ساعت 14  کلاته ی قطار زرشک هستیم و همه خوش حالیم از این که صعود خوبی داشتیم.

برمی گردیم شاهرود و به دنبال رستورانی برای ناهار.هرجا که سر می زنیم غذا تمام کرده اند تا این که به رستوران هتل پارامیدا می رویم و غذایی می خوریم که طبع دلمان نبود و به مهماندار آن جا نیز اعتراضمان را اعلام می کنیم.غذای بی کیفیتی با مبلغ بالا در هتلی زیبا !!!!

بقیه ی تصاویر در ادامه ی مطلب

صرف صبحانه در روز اول

مسیر چشمه

چشمه ای نیمه ی راه قبل از چشمه ی پری خوانی

چشمه ی پری خوانی

قله ای شبیه تیغ اره ی نیشابور که قله ی شاهوار پشت این کوه پنهان شده است.

آبگیری قبل از قله

در نزدیکی قله

برگشت از قله

دلتان لبریز از شادی...

طبقه بندی: قله های ایران،
برچسب ها:شاهرود، قطار زرشک، چشمه ی پری خوانی، قله ی شاهوار، بلند ترین قله ی استان سمنان،