بازگشت به طبیعت - صعود بانوان نیشابوری به قله ی خلنو (بام تهران )
صعود بانوان نیشابوری به قله ی خلنو (بام تهران )
رود ها در جاری شدن،
   علف ها در سبز شدن ،
             کوه ها با قله ها،
                دریاها با موج ها و
                       انسان ها با عشق زندگی پیدا می کنند.

فلسفه ی  شروع صعود :

طی فراخوانی که در اواخر خرداد 87 از طرف نائب رئیس هیأت کوهنوردی انجام گرفت ، از همه ی بانوان کوهنورد گروه های مختلف دعوت به عمل آمد که در دفتر هیأت دور هم جمع شوند و ضمن آشنایی با یکدیگر در زمینه های مختلف کوهنوردی تبادل نظر کنند.

در همان جلسه پیشنهاد صعود به قله ی بیش از 4000 متری از طرف بانوان مورد استقبال قرار گرفت .بنابراین خانم سلیمانی نائب رئیس هیات کوهنوردی با فرستادن دعوتنامه ای به سرپرستان گروه ها ،رسما درخواست نمودند که سه نفر از اعضای گروه را برای این صعود معرفی کنند.

بعد از مشخص شدن تیم وقبل از برنامه ی صعود ، جهت تمرین و آمادگی پنج برنامه ی کوهنوردی برگزار شد که در آن سه برنامه ی نیم روزه به گرینه ،چشمه اوشک و چهارراه شیرباد، یک برنامه ی یک روزه به قله ی شیر باد و یک برنامه ی دو روزه به قله ی بینالود از مسیر دره ی هاونی.

دو روزقبل ازحرکت ، اعضای تیم در دفتر هیات با وسایل کامل جمع شدند و وسایل هر یک بررسی شد و چادر ها و نفرات و وسایل گروهی و وظایف نیز مشخص شدند.همه چیز برای یک صعود عالی تنظیم شده بود.روز حرکت یعنی سه شنبه همگی با کوله ها جلوی دفتر هیأت آماده بودیم .تعداد یازده نفر خانم و دونفر آقا ( آقای مختاری راهنما و آقای عزت نیا ).ساعت 18:20 با مینی بوس از نیشابور به طرف تهران به راه افتادیم .

چهار شنبه 87/5/16 :

ساعت 8:30 به تهران رسیدیم .به طرف تهران پارس و سپس فشم که با رودخانه ای خروشان و مسیری زیبا ، خستگی دیشب و هوای گرم تهران را بر طرف کرد.در این منطقه دره ای به نام حسن در دیده می شد که به گفته ی راهنما برای کلاس های آموزش یخ و برف استفاده می شود .

در ساعت 10:40 به روستای زیبای لالان با ارتفاع 2320 m رسیدیم.بعد از صحبت هایی که سرپرست تیم با ما داشتند کوهپیمایی ما در ساعت 11:20 در خلاف جهت رودخانه آغاز شد . در مسیر چشم اندازهای زیبا با خانه های ویلایی بسیار شیک و هم چنین تنگه ی زیبای داورزان وکوه های صخره ای در دو طرف رودخانه ،توجه همه را جلب کرده بود.رفتن به این سو و آن سوی رودخانه چند بار تکرارشد و باید مواظب می بودیم که خیس نشویم.تا این که در ساعت 12:55 از رودخانه فاصله گرفتیم و بالاتر از رودخانه حرکت کردیم .بعد از نیم ساعت به اولین چشمه ی آب گوارای سردی رسیدیم و بعد از کمی استراحت به راهمان ادامه دادیم.در مسیر از دیدن آبشارهایی که از کوه های سربه فلک کشیده سرازیر شده بودند لذت می بردیم تا این که به برفچال عظیمی رسیدیم وسپس بعد از ادامه ی مسیر ، در ساعت 15:35 به منطقه ی تلخ آب که سه چشمه با طعم های متفاوت داشت رسیدیم : چشمه ی اولی آب سمی، که سنگ های کنار آن به رنگ نارنجی بود .دومین چشمه آب ترش که مزه ی اُ آر اس همراه ویتامین c که گازدار باشد و سومین چشمه ،آب شیرین که جزوچشمه های آب معدنی بود.

قبل از رسیدن به آبشار ،برفچال عظیم دیگری دیدیم که در همان زمان تکه ی بزرگی از آن جدا شد وبه درون رودخانه ریخت که صدای مهیبی برخاست و آب رودخانه کل آلودشد .بعد از گذر از برفچال ، در ساعت 17:20 به آبشار در ارتفاع  3300 m رسیدیم.سریع چادر زدیم وبعد از استراحتی و خوردن چای ، ناهاری که شام هم محسوب می شد خوردیم .قبل از خواب ،کوله ی حمله را برای فردا آماده کردیم.

پنج شنبه : 87/5/17

ساعت 4:45 با چراغ پیشانی و در تاریکی به سمت بالای آبشار به راه افتادیم.مسیر حرکت دارای شیب تندی بود و هرچه بیشتر پیش می رفتیم شیب بیشتر می شد .به گفته ی راهنما این شیب به 10 درجه هم می رسید.

ساعت 7:15 به خط الرأس رسیدیم. استراحت کوتاهی کردیم وبه مسیر ادامه دادیم.در بین راه دسته ای از کبک های دری را از دور دیدیم که از کبک های معمولی بزرگ تر و به اندازه ی بوقلمون بودند وآواز دلنشین آن ها ، همه را به وجد آورده بود.علاوه بر این کبک ها ، خرس و قوچ و کل بز نیز در این منطقه وجود دارد.

در مسیر قله ، قله ی مخروطی شکل دماوند پشت سر ما دیده می شد.ساعت 9به خلنوی کوچک رسیدیم.سپس به مسیرمان ادامه داده و بعد ازنیم ساعت وگذر از شیب های تند ، به سطح صافی که چشم انداز زیبایی داشت رسیدیم.دریاچه ی زیبای لار و هم چنین قله ی کلون بستک قابل مشاهده بود .

حالا در چند قدمی قله بودیم و همه دست در دست هم ،با خواندن سرود ای ایران ، بعد از یک ربع در قلهساعت 10 بر روی قله ی خلنوی بزرگ با ارتفاع 4375 m که بلندترین قله ی استان تهران می باشد بودیم.

همه ی تیم مسرور و خوش حال از این صعود ، مشغول استراحت و عکس برداری شدند.بعد از 45 دقیقه توقف بر روی قله ،مسیر برگشت را در پیش گرفتیم .بعد از یک ساعت شن اسکی ، پایین قله بودیم.ودوباره شن اسکی با شیب تند ، در ساعت 13:30 به محل چادرها رسیدیم. وسایل و کوله ها را جمع کردیم و به راه افتادیم .

تا این که در ساعت 18 به روستای لالان رسیدیم .مینی بوس منتظر ما بود بعد از کمی استراحت ، به سمت نیشابور حرکت کردیم .از این که همه ی تیم بدون هیچ مشکلی توانستند بر بام تهران صعود کنند باعث خرسندی همه بود.

شاد باشید و به تمام هستی خود عشق بورزید.

اعضای تیم :

خانم همراه ، مینو محروقی ،خودم ، فرشته ناظری ، زهرا سردار ، عارفخانی

اکرم ، طیبه هاشمی ، خانم سلیمانی ( سرپرست )، آسیه لگزیان ، زهرا قره باغی .

بقیه ی تصاویر در ادامه ی مطلب

عکس ها : از دوست خوبم آسیه لگزیان

صبح به طرف قله

سد لار و قله ی کلون بستک

آقای عزت نیا و آقای مختاری راهنمای برنامه

من بر آنم که در این دنیا
خوب بودن به خدا سهل ترین کارهاست.

طبقه بندی: قله های ایران،
برچسب ها:تهران، روستای لالان، قله ی خلنو، بام تهران، بلند ترین قله ی استان تهران،