بازگشت به طبیعت - دهبار مشهد به درّود نیشابور
دهبار مشهد به درّود نیشابور

پشت هر کوه بلند، سبزه زاریست پراز یاد خدا

و در آن باغ کسی می خواند که خدا هست ، دگر غصّه چرا ؟!!!!

روز جمعه ساعت 5:30 از نیشابور به طرف مشهد حرکت کردیم.چون مسیر امروز خیلی طولانی است صبحانه را در ماشین صرف کردیم.پس از رسیدن به مشهد ورفتن به منطقه ی ییلاقی طرقبه ،به سمت تابلویی که سد چالی دره را نشان می داد رفته و البته ما مسیر مستقیم را ادامه می دهیم.وارد خیابان طرقدر شده وپس از رسیدن به اولین فلکه ، سمت راست رفته وبعد از مسافت کوتاهی ، تابلویی ما را به سمت روستای دهبار که مسیر  13km را نشان می دهد هدایت می کند.مسیر پرپیچ وخمی را گذراندیم ودر ساعت 8:30 به روستای سرسبز دهبار رسیدیم.

ارتفاع این روستا 1608 m ا ست.روستایی بسیار خلوت ، و تنها چیزی که به چشم می خورد، طبیعت بکر و زیبای آن جا آن جا بود.به گفته ی راهنمای برنامه آقای وجوهی ، چون این روستا از مشهد دور است وهم چنین جاده ی کم عرض وخاکی، رفت و آمد بسیار محدود است.در طول مسیر رود خانه ، تنها کوهنوردان به چشم می خوردند.

در خلاف مسیر رودخانه حرکت کردیم وبعد از 1:10 پیاده روی ، به چشمه ای جهت آب برداشتن رسیدیم.مسیر را ادامه داده ، واز صدای شر شرآب ودرختان بلندی که حائل آفتاب بودند، لذت می بردیم تا در ساعت 11:40 یعنی پس از سه ساعت پیاده روی ، در انتهای رود خانه  برای استراحت وخوردن چای آتشی توقف کردیم.تا این جا 9/5 km راه را پیموده بودیم.

بعد از استراحت کوتاه ،به راه افتاده،دیگر به انتهای رودخانه رسیده بودیم.به دوراهی می رسیم ، مسیر دره ی سمت چپ را انتخاب می کنیم.بعد از وارد شدن به آن دره ، و طی مسیری دوباره به یک دو راهی رسیده واین بار دره ی سمت راست را بر می گزینیم.دره را ادامه می دهیم .

بعد از جدا شدن از رود خانه ،شیب مسیر بسیار بیشتر شده و ما لحظه به لحظه ارتفاع می گیریم.در طول این مسیر ، عطر پونه و اسطوخودوس ، توجه همه را جلب می کند وبسیاری از دوستان به جمع آوری این کیاهان مشغول می شوند.سختی مسیر بیشتر شده ، و آقای وجوهی با شربت سکنجبین بسیار خوش مزه شون که خودشون درست کرده بودند، به همه انرژی لازم برای پیمودن این مسیر پر شیب را دادند.

خداوند بسیار با ما یار بود که ابر ها را فرستاد وجلوی گرمای آفتاب را گرفت .باد خنکی هم می وزید وما توانستیم این مسیر را تا بالای یال که در ارتفاع 2780 M بود برسیم.ساعت 14 را نشان می داد که به جاده خاکی رسیدیم.جاده ای که از درود نیشابور به دهبار مشهد کشیده شده بود.از این پس مسیر سرازیری وراحتی داشتیم.

از یا ل که کمی فاصله می گیریم ، در سمت چپ ما ابتدا دره ی مرغزار گرینه وبعد از آن ، دره ی نوحلوای گرینه (چشمه پونه ) دیده می شد.مسیر مالروی کوه ها را طی می کنیم و بعد از مسافتی ، قله ی فلسکه در جلوی دید ما از پشت جندین کوه نمایان می شود وهمین طور دره ی کمر زرد در پایین پای ما.

با دیدن این دره ، کم کم ارتفاع کم می کنیم ودر ساعت 15:40 به سرچشمه ی آب درود که در این دره قرار دارد می رسیم.کمی آب بر می داریم.وبه مسیرمان ادامه می دهیم.بعد از 10 دقیقه ، برای صرف ناهار در یک مکان سرسبز با درختان انبوه توقف می کنیم. همگی بسیار گرسنه هستیم چرا که 7/5 ساعت کوهپیمایی داشتیم.به سرعت غذا می خوریم ودر ساعت 16:30 به راه می افتیم.

باران شروع به بارش می کند اما نه تا حدی که بسیار خیس شویم.با شروع باران ، گویی که خستگی ما هم فراموش می شود.بعد از نیم ساعت به چشمه عرب که آب بسیارخوبی دارد می رسیم .همه، بطری ها را پر آب می کنند تا به خانه ببرند.مسیر دره را ادامه می دهیم وبعد از 40 دقیقه به دوراهی (دوآبی) می رسیم که سمت دیگر آن به خانه سفید ودر نهایت به قله ی فلسکه ختم می شود.

بلاخره در ساعت 18:30 همگی در درودبرای برگشت به خانه آماده هستیم.

امروز مسیر بسیار طولانی با 10 ساعت کوهپیمایی وطی مسافت 28/5 KM را پشت سر گذاشتیم.