بازگشت به طبیعت - قله ی تفتان
قله ی تفتان

اگردره های تاریکی برای گذشتن وجود نداشت ،

زمان رسیدن به قله ، آن قدر لذت بخش نبود .  " هلن کلر "

تفتان در زبان پارسی به معنای مکان گرما است  و تنها آتشفشان فعال در سراسر ایران می باشد که از دهانه ی آن ، گازهای گوگردی منتشر می شود .

این قله ، بلندترین قله در منطقه ی جنوب شرقی ایران است و کوهنوردان عموما از یال غربی آن صعود می کنند .

برنامه ی پنج روزه ی ما این گونه گذشت :

پنج شنبه21/1/93

طبق برنامه ریزی، همگی ساعت 5 صبح با کوله ها ، جلوی منزل حاج آقا بودیم.وبعد از جاسازی کوله ها و جمع شدن همه ی دوستان،  ساعت 6 از نیشابور خارج شدیم.

ساعت 13:20 به بیرجند رسیدیم .بعد از طی چند کیلومتر ، از مسیر کمربندی، در مسجدی برای صرف ناهار توقف کردیم .از بیرجندتا زاهدان 477 کیلومترراه داشتیم.مسیر طولانی وخسته کننده ای بود.

ساعت 20:30 به زاهدان رسیدیم . طبق هماهنگی قبلی ، اردوگاه فرهنگی تربیتی حضرت فاطمه زهرا را برای اسکان تدارک دیده بودند .شب را در این مکان گذراندیم.

جمعه 22/1/93

ساعت 8 صبح از اردوگاه حضرت فاطمه زهرا ،به طرف خاش به راه افتادیم.مسافت زاهدان تا خاش 170 کیلومتر بود.هر چه از زاهدان دورتر می شدیم پوشش گیاهی منطقه ، سبزتر می شد. کوه های زیبایی در دو طرف جاده با اشکال متفاوتی خود نمایی می کرد.

بعد از پیمودن 130 کیلومتر ، به خروجی روستاهای تمندان و کوشه رسیدیم. قله، با گازهای گوگردی آن، از دور پیدا بود .از سر جاده تا دو راهی ، که سمت راست آن با تابلویی ما را به طرف اردوگاه راهنمایی می کرد حدود20 کیلومتر واز دو راهی تا اردو گاه، 8 کیلومتر راه پیش رو داشتیم.

ساعت 11:30 به اردوگاه دره گل تفتان ( با ارتفاع 2469 متر ) رسیدیم . بعد از صرف ناهار در ساعت 13:40 همگی با کوله ها ،در یک ستون منظم به طرف پناهگاه حرکت کردیم.شمارش تعداد نفرات به عدد 34 ختم می شد.

مسیر ،از طرف دره ی تنگه گلو بود .در این مسیر در گیری با سنگ هم داشتیم که بسیار هیجان انگیز بود .بعد از تنگه ، در ساعت 16 به ابتدای کوتل نرده رسیدیم( شیب این کوتل ،از کوتل بینالود نیشابور کمتر است .)

بلاخره ساعت 18 به پناهگاه صبح (sobah)با ارتفاع 3240 متر رسیدیم .شب را در این جا، بدون برق گذراندیم .چرا که بادهای شدید ، برق منطقه را قطع کرده بود .هوا بسیار عالی بود وآن سردی را که تصور می کردم آن جا ندیدم.

شنبه 23/1/93

ساعت 6:15 صبح ،همگی به طرف قله حرکت کردیم .بعد از یک شیب تند ، مسیر بسیار راحتی داشتیم .

پس از سه ساعت کوه پیمایی، ساعت 9:30 همه ی اعضای گروه، روی قله ی  تفتان (با ارتفاع 4110 متر) بودیم.بعد از عکس گرفتن و کلی شادی و صرف صبحانه ، ساعت 12 پناهگاه رسیدیم.

پس از استراحت کوتاهی ، مسیر برگشت را ادامه دادیم. این مسیر کمی مشکل بود ولی سه نفر از اعضای گروه از روی یال، مسیر بسیار راحتی را پیمودند.ساعت 17 از اردوگاه به طرف زاهدان حرکت کردیم و شب را در اردو گاه حضرت فاطمه زهرا بودیم.( البته به خاطر گازوییل خیلی معطل شدیم.)

یک شنبه 24/1/93

امروز روز خرید بود .همه به بازار رسولی رفتیم وتا بعد از ظهر آن جا بودیم.هر کدام از اعضای گروه ،کلی خرید کرده بودند.فروشنده ها بسیار مهربان و خونگرم بودند برخلاف تصور قبلی من.

دو شنبه25/1/93

ساعت 5صبح از اردوگاه ،به سمت نیشابور حرکت کردیم.به هیچ عنوان در پلیس راه ها معطل نشدیم .همین که پرچم گروه کوهنوردی را می دیدند اجازه ی حرکت می دادند.

بعد از بیرجند برای ناهار توقف کردیم .بلاخره ساعت22 همگی در خانه، کنار خانواده هایمان بودیم .

باعث خوش حالی بود که کل تیم ،توانستند به این قله ی زیبا صعود کنند.

آنان قادرند ، زیرا می پندارند که قادرند.